onsdag 8. februar 2012

Genser - garn - genser?

Fra dette...
Til dette!
Jepp, jeg rekket opp den første og eneste genseren jeg noensinne har laget, i håp om å klare å lage en ny. Jeg har jo aldri brukt denne genseren, og det var faktisk veldig befriende å gå igang. Jeg fikk helt sjokk etterhvert som jeg rekket, jesus maria så mye garn, og enda har jeg en hel arm igjen å rekke opp. Det må jo være nok til å strikke fem gensere, og beviset på at man ikke skal hekle klesplagg. Det er ikke akkurat noen bittesmå nøster heller, bare se!
Jeg tenkte å legge lista lavest mulig, og denne kjempefine God morgen-genseren fra pickles må vel være mulig å få til selv for meg? Med lange armer? Ja?

15 kommentarer:

  1. Det er så urtolig kjedelig å ha laget ting som aldri blir brukt, men det er sjelden jeg faktisk gidder å rekke opp igjen! Men SÅ mye garn da gitt - bra det kan bli til noe nytt! Den god-morgen genseren så kjempefin ut. Masse lykke til med strikkingen:) Gleder meg til å se resultatet:)

    SvarSlett
  2. Et lite tips fra strikkenerden: Picklesjentene strikker veldig løst, så mange av oppskriftene deres kan det være greit å sjekke om strikkefastheten din stemmer enten ved å strikke en prøvelapp først, eller måle etter 10-12 cm på bolen eller ermet.

    SvarSlett
    Svar
    1. åj, tusen takk for tipset. Jeg har hørt flere som ender opp med rare størrelser, men prøvelapp - det hadde hjernen min prøvd å blokkere ute. MÅ jeg lage det altså? Uffameg, det er grusomme greier. I tillegg har jeg jo nøstet dette garnet, heklet med det og nøstet det opp på nytt, så nå ser jeg for meg at det er litt tynnere enn det var opprinnelig. Er det bare en teori jeg har, eller kan det være tilfelle? Det er jo veldig løst spunnet dette garnet, og ikke tvunnet i det hele tatt.

      Slett
  3. Synest den genseren var veldig fin, men dersom den aldri blir brukt er det jo ingen ting å stusse på. Jeg har også rekket opp gensere etc. mange ganger.
    Så artig med den Pickles-genseren, for jeg har nettopp bestillt mønster og garn (olivengrønn) til denne. Har aldri prøvd Pickles før, så takk til Monstermønster også for tips over her ;-)
    Klem :-)

    SvarSlett
  4. Hei
    Jeg har også erfart at opprekt (heter det virkelig det?? så rart ut når jeg skrev det...) er tynnere, men mulig det bare er mer sammenfiltret?

    Men jeg synes den første genseren din var skikkelig fin, har du oppskrift på den det går ann å få tak i på en eller annen måte?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har linket til genseren nå, hvis ikke det skremmer deg så lykke til!

      Slett
  5. Synes du er skikkelig flink som faktisk rekker opp en genser du har strikka, he he. Den sitter langt inne hos meg, et sånt plagg blir heller liggende noen år innerst i skapet før den gis bort til Fretex eller noe. Din løsning er bedre. Lykke til med God morgen genseren, må være lange ermer, ja. :-)Har aldri skjønr greia med korte ermer på tykke gensere, jeg. Og de vinterkåpene med 3/4 ermer de ler jeg høyt av, passer ikke for en frossenpinn i snøen.

    SvarSlett
  6. Flinke du som orker å rekke opp!
    Hvis du ikke strikker god morgen-genseren (som er kjempefin!), så ville jeg gjerne tipse deg om den eneste genseren som jeg har strikket: http://www.familiejournal.dk/Handarbejde/Strik-til-hende/2010-17-Strikkeopskrift-Retstrikket-bluse-paa-tvaers.aspx
    Den strikkes i ett stykke, og sys sammen i sidene og under armene. Superenkelt, så enkelt at selv jeg fikk det til Ü Her er min versjon: http://milchschaumdesign.blogspot.com/2011/10/hstgenser.html

    SvarSlett
  7. Her var det mye fint! :) Takk for titten.:)

    SvarSlett
  8. Imponerende å ta på seg den jobben;)

    SvarSlett
  9. Hvah!?? Har du rekket opp den fine genseren din? Jeg synes den ble kjempekul jeg - minner meg om en jakke jeg selv har i "kunststrikk" fra en gresk designer. Dessuten koste jeg meg skikkelig over innlegget ditt om hvordan du hadde laget genseren - som vel egentlig skulle vært en jakke?

    Jeg holder jo selv på med min første genser - etter inspirasjon fra deg - kjærestekjekkasgenser, men har sluppet opp for garn så må en tur på Pickles i ettermiddag for å bunkre opp. Optimist som jeg er så kjøpte jeg ikke alt garnet på en gang - måtte se om jeg orket å glattstrikke noe så stort, men er straks på fellingen på bolen så tror jeg kommer i mål.

    Gleder med til å følge med på hva garnet blir til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste gang jeg skal lage noe skal jeg hamstre garn, det er så kjedelig å få noe med en helt annen innfarging. Håper akkurat det ordnet seg for deg!

      Slett
    2. Jentene på Pickels er veldig trivelige, så sjekket med de at de hadde masse igjen av den infargingen jeg kjøpte og spurte om det var sannsynlig at den forsvant på noen uker.. Så nå ligger det 400g i samme batch klar for å bli strikket så fort jeg er rekonvalisert fra en Microplane/Parmesanulykke litt tidligere i dag som resulterte i at jeg mangler litt hud på høyretommelen.

      Slett