tirsdag 4. januar 2011

Skolebolleoppskrift(er)

I oktober skrev jeg om denne skolebolla, og sa jeg skulle lage en oppskrift til dere. Nå har jeg endelig fått somlet meg til å gjøre det, selv om oppskriften kanskje gir ei bolle som ser litt annerledes ut enn den på bildet. Men bare litt, altså, og bare kanskje også. Nå skal det sies at jeg har ikke akkurat lagt sjela mi ned i denne skolebolla. Jeg har heklet den mens jeg har skrevet ned, og jeg har ikke gjort noen prøvehekling av mønsteret etterpå, sånn som jeg pleier. Jeg mistenker det er noe feil i runde 20 eller 21, men det er ikke så farlig. Eller, det er ikke så farlig om antallet går opp eller ikke når dere har kommet så langt, da gjelder det bare å hekle slik at du får lukka igjen bolla.

Som vanlig er oppskriften og det du lager av oppskriften kun for privat bruk, og er ikke tillatt solgt.
Jeg har ikke laget oppskriften på engelsk denne gangen fordi denne er vel for spesielt interesserte?

Du trenger:
-litt beige garn
-litt gult garn
-litt hvitt garn
-stuffing
-heklenål størrelse 3 (eller det kommer litt an på garntykkelsen)
-stoppenål

Forkortelser
lm = luftmaske
fm= fastmaske
hs= halvstav
st=stav
km=kjedemaske
inc = øke
dec = minke

Med beige;
1) 2 lm, 6 fm i første lm (6)
2) 2 fm i hver fm (12)
3) *1 fm, inc* gjenta fra * til * (18)
4) *2 fm, inc* gjenta fra * til * (24)
5) *3 fm, inc* gjenta fra * til * (30)
6) *4 fm, inc* gjenta fra * til * (36)
7) *5 fm, inc* gjenta fra * til * (42)
8) *6 fm, inc* gjenta fra * til * (48)
9) *7 fm, inc* gjenta fra * til * (54)
10) *8 fm, inc* gjenta fra * til * (60)
11) *9 fm, inc* gjenta fra * til * (68)
12) *10 fm, inc* gjenta fra * til * (74)
13) *11 fm, inc* gjenta fra * til *  (80)
14) *5 fm, dec* gjenta fra * til *  (70)
15) * 3 fm, dec * gjenta fra * til *  (52)
16-17 ) i fm i hver maske  (52)
18) *1 fm, dec* x 17, 1 fm (35) 
19) *3 fm, dec*  gjenta fra * til * (28)
20) *4 fm, dec * gjenta fra * til * (24)
21) *2 fm, dec * gjenta fra * til * (18)
22) *1 fm, dec*  gjenta fra * til * (12)
Fyll med vatt
23) *dec*  gjenta fra * til *  (6)
Avslutt med en lang tråd til å snurpe igjen hullet. når bolla er sydd igjen syr du noen runder opp gjennom bolla og gjennom midten og under igjen, slik at du lager et slags søkk hvor det gule vaniljefyllet skal være. 

Gult vaniljefyll
Med gult garn
1) 2 lm, 6 fm i første lm (6)
2) 2 fm i hver fm (12)
3) *1 fm, inc* gjenta fra * til * (18)
4) 3 fm,  2 hs, 2 st i neste maske, 1 hs, 11 fm
Avslutt med lang nok tråd til å kunne sy på fyllet på bolla.
(runde fire kan du gjøre annerledes hvis du vil ha en annen fasong på fyllet)

Hvit melis
1) hekle 40 luftmasker, hekle sammen i første maske slik at det danner en ring
2-3) 40 fm
4) 2 fm, 2 hs i neste maske, 2 st, 2 hs i neste maske, 2 fm, 2 km, fortsett rundt i på samme måte.
Avslutt med lang nok tråd til å kunne sy på melisen på bolla. 

Skoleboller (spiselige - gode!) (ca 12 stykk i følge oppskriften, men sånt stemmer jo aldri)
- 100 g smør
- 3,5 dl melk
- 50 g gjær
- 50 g sukker
- 1 ts kardemomme (eller litt mer for sånne som meg som eeelsker kardemomme i boller)
- ca 500 g hvetemel

Hev først deigen i bollen, så triller du ut bollene og etterhever. Mens bollene hever i bollen (hah), koker du vaniljekrem. Jeg bruker bare sånn på pose, og den er god syns jeg. Når bollene er ferdig etterhevet lager du store hull til å putte fyllet i. Stek i ca 15 minutter på 230 grader i følge oppskriften, men jeg brukte litt svakere varme i min ovn.

Kom igjen, og drit i nyttårsforsettene og ta deg ei bolle!

9 kommentarer:

  1. Jeg synes egentlig heklebollen ser mer fristende ut enn den spiselige. Nyttårsforsettet holder, altså! Takk for oppskrift, kanskje det blir noen antikarbboller etter hvert.

    SvarSlett
  2. Jaja, hvor mange skjønner det tror du?! Jeg skreiv det i det forrige innlegget da.

    SvarSlett
  3. Kult! Så grei du er! dette er jo midt i blinken for meg som skal hekle mat til henrik :) Denne må jeg prøve meg på en gang jeg får tid :)

    SvarSlett
  4. Så fint!
    Og så flott at du dele!

    Eg vil gjerna kommentera på det innlegget ditt om kreften og eg, sjøl om du ikkje ville ha kommentarer...
    Eg syns det var flott og modig gjort av deg, og eg håpe verkelig at det går bra nå og formen e fin.

    Skikkelig godt nyttår og :o)

    SvarSlett
  5. Ble sulten på skolebolle nå ja...
    (og ellers enig med forrige taler)
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  6. Tak for DIY'en
    Nummer 2 er allerede på hæklenålen! :o)

    SvarSlett
  7. Først tænkte jeg "En hæklet skolebolle, er godt nok tarveligt, da vi jo ikke kan købe skoleboller i Danmark" Så så jeg din bageopskrift nedenunder.... Du er jo en engel :o) tusind tak. Det skal straks prøves af :o)

    SvarSlett
  8. Tuusen takk for oppskriften ! :) Kjempe herlig ! :) Skal lage denne til utdrikkningslaget til venninna mi ! :) Ogso må vel jente-tantebarna mine få seg en bolle :)

    SvarSlett