onsdag 22. juni 2011

Ukens bokmerkedypdykk uke 25 : lag ditt eget skråbånd

En gang i uka i hele 2011 lager jeg et innlegg basert på mine gamle bokmerker. Tanken bak er at jeg har så utrolig mange gode tips som er for gode til å ikke skulle spres. For tidligere uker - sjekk her.
Mange av dere er sikkert eksperter allerede i å lage deres eget skråbånd, men jeg har akkurat lært det og det er sikkert flere som kunne tenke seg å lære det. Det er nemlig superenkelt, og du kan veldig enkelt lage masse skråbånd av ganske lite stoff. Jeg syns de fleste butikkene har et skikkelig dritkjedelig utvalg, så jeg var fornøyd når jeg kunne lage mitt eget skråbånd i helgen. Hva jeg har brukt det til skal dere få se etterhvert! Og best av alt var det å lage noe på den ubloggeaktige måten, det vil si at det ikke ble tatt et eneste bilde underveis i prosessen, ingen detaljbilder av skråbåndmaskinen fra stoff og stil, nei bare knips når hele greia var ferdig, ett bilde og ferdig med det.
Det finnes en mase tutorials og forklaringer der ute, men jeg brukte bruksanvisningen til Dana fra MADE-bloggen. Hvis du trenger noen tips for hvordan sy på skråbånd på finest måte kan du lese videre i dette innlegget. (skråbånd heter bias tape på engelsk. Syns du fortsatt det er vanskelig anbefaler jeg å sjekke ut noen filmer på youtube. Alt er lissom lettere når man kan se istedet for å lese). Og, har du ikke lyst til å lage ditt eget skråbånd finnes det masse folk på etsy som selger hjemmelaget skråbånd. Igjen, søk på bias tape og så finner du masse fine greier!

Posted by Picasa

6 kommentarer:

  1. Fantastisk DIY søde!! Tak for den. Anede det ikke og glæder mig til at komme i gang!

    SvarSlett
  2. Så den inne hos Made for en stund siden, og ble så imponert:) Imponert fordi det i grunnen er så enkelt!Skråbåndene dine ble kjempefine! Kjøpte du den lille dingsen hos Stoff&Stil?
    Klem

    SvarSlett
  3. Havde glemt alt om at jeg for 20 åe siden købte sådan en. Der ligger bare i kassen. Nu må jeg hellere afprøve den :) Meldt mig som læser, dejig blog du har

    SvarSlett
  4. Kjære kaptein, hvor kjøper man slike merkelapper?Jeg ønsker å lage merkelapp på ting jeg lager,men vet ikke hvor man kjøper det. Hvor har du bestilt dine fra? :)

    SvarSlett
  5. lille dingsen kjøpte jeg på stoff og stil ja, finnes til flere bredder. Jeg kjøpte 18 mm, tror jeg.
    Merkelappene har jeg kjøpt på etsy, jeg stressa litt med å få til noen med "min" font. Men disse tåler ikke vann, så jeg tror ikke jeg kan anbefale deg disse. Men minanamnband.se er vel stedet folk flest bruker, virker det som.

    SvarSlett