fredag 3. desember 2010

Julegavetips til fotoglade folk

Siden det meste jeg driver med om dagen er hemmelig er det ikke så mye å blogge om. Jeg satt og scrolla igjennom picasa isted og kom på at jeg kanskje kan komme med et tips til julegaver, det er en fin guttegave (og de er jo ofte de vanskeligste gavene!)
Produktet er en undervannspose du kan putte kompaktkameraet ditt i for å ta bilder under vann. Hvis du er som meg som syns det er gøy å snorkle litt på ferie, men som ikke er interessert i bruke penger på verken undervannskamera eller undervannshus er dette helt gull. Posen er helt vanntett såklart, og den finnes i mange størrelser slik at den passer til ulike kameraer. Den finnes i speilrefleksstørrelse også forresten.
Disse bildene har vi tatt i Tanzania, hvor det er sterk sol og god sikt i vannet. I et norsk tjern midt i skogen får du nok ikke så fine bilder, og du er uansett litt avhengig av et lyssterkt kamera. Jeg har ikke prøvd det i svømmehall, men jeg tipper at hvis det er godt lys vil du kunne få til ok bilder der også, særlig hvis bassenget har lys under vann. Det du må være klar over er at du ikke klarer å se noenting i verken søkeren eller på skjermen bak når du er under vann, så her er det shoot from the hip som gjelder. Per hvert fine bilde er det sikkert 40 som er helt ubrukelige, men det jo det fine med digitalkameraer!
Produktet heter Dicapac, og koster ca 1000 kroner. Selges blant annet på fotovideo (super butikk!) Pass på at du sjekker at du får riktig størrelse, det ligger en oversikt over hvilke kameramodeller som passer til de ulike typene.

2 kommentarer: