torsdag 2. desember 2010

Adventspynta stue

Her ser dere hele den lille stua vår, ihvertfall fra den ene siden, det har jeg vel aldri vist frem før? Papirstjernene kom opp allerede forrige lørdag, og de henger helt likt som de har gjort de to forrige julene også. Jeg kjøpte mine på Åhlens det året papirstjerner virkelig eksploderte, men nå er de jo overalt, og jeg sikler litt på noen nye med nye mønstre i. Den lilla stjernen pleier jeg å bytte ut med en rød stjerne på fjerde søndag i advent :)
I det andre vinduet har jeg begynt å perle snøkrystaller i rørperler fra Hama (eller Nabbiperler som jeg kaller det), men nå blir nok vinduet tomt i år fordi jeg er sykemeldt og kan ikke stå med armene over hodet. En litt ufrivillig juleferie der altså, men sånn er livet noen ganger.

Jeg tenkte bare å si to ord om belysning, fordi jeg vet mange bloggere sliter med manglende dagslys om dagen.
Jeg er veldig glad i foto, og glad i fotografering, men jeg er verdens mest utålmodige fotograf og heier mer på å knipse et øyeblikk istedet for å pusle med hundre eksponeringer. Der er mannen min helt motsatt, og det er han som har tatt det øverste bildet fordi jeg holdt på å bli sprø. Mitt bilde ble nemlig seende slik ut:
 Det ser jo veldig varmt og koselig ut på sitt vis, men helt feil også. På de fleste kameraer går det an å stille inn sin egen hvitbalanse. Du må da gå inn på innstillingene på kameraet og ta bilde av noe hvitt i det rommet du ønsker å ta bildet ditt. Da får du riktig fargetemperatur, og bildet blir mer likt hvordan øyet ditt oppfatter rommet.

7 kommentarer:

  1. Så fin stue du har! Kjempefin! :)

    SvarSlett
  2. Stjernerne i vinduet er virkelig fine :-)
    Og lidt sjovt, at se forskellen på de to billeder..
    Kh Louise

    SvarSlett
  3. Koselig stue. Liker stilen :)

    SvarSlett
  4. Super fin stue! Meget hyggelig :)

    Og ja, sjovt at se forskellen på de 2 billeder. De har hver sin charme ;)

    SvarSlett
  5. Knalltøff stue, elsker møblene deres ;)

    Huff, lys og bilder er ikke min venn iallefall. Tror jeg skulle hatt meg et kamerakurs.....(jeg hadde faktisk foto på skolen i valgfag når jeg tenker meg om.....men det var vel mer fremkalling i de tider, enn slike avanserte greier)

    Takk for kameratipset, det må prøves ut ;)

    SvarSlett
  6. Så fint dere har det!
    Likte igrunnen stilen på begge bildene, de gir helt ulik atmosfære:)

    SvarSlett
  7. Så fiiiine stua du har! :o)

    SvarSlett