onsdag 24. november 2010

Begynnelsen...

I forrige innlegg skrev jeg om ugla i dette innlegget, og nå tenkte jeg å si litt om den lille raringen i midten, som var starten på mitt hekleeventyr. Jeg lærte meg å hekle på ungdomsskolen, og så slutta jeg med det ganske brått, før jeg plutselig kom på i 2008 at jeg ville begynne igjen. Jeg husker ikke helt hva som trigga det, men jeg tipper jeg hadde oppdaget amigurimis på etsy. Jeg fikk boka Happy Hooker av Debbie Stoller til bursdagen, og holdt nesten på å dø når jeg så dette bildet:
De heter "bedfellows" og er designet av Camilla Engman (hun lager sååå mye fint (for det meste illustrasjoner), sjekk siden hennes). Jeg syns fasongen og ikke minst  fargen var vanvittig fin, jeg ville aldri kommet på disse kombinasjonene selv. Det fine var også at selv om boken er amerikansk er jo Camilla svensk, og hun hadde brukt garn fra Drops, så da kunne jeg få tak i riktig garn. For en nybegynner er det vanskelig å skjønne hvilket garn som kan byttes ut med noe annet. Jeg kjøpte akkurat de samme fargene som på bildet og gikk igang med stort mot. Jeg lærte meg å hekle på nytt gjennom å lese hekleskolen i begynnelsen av boka, så derfor er jeg nå best til å lese amerikanske oppskrifter. MEN, jeg visste ikke at denne oppskriften er laget i slip stitch, verdens verste heklesting. Det burde stått med store blokkbokstaver at denne ikke er for nybegynnere. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier jeg brukte 50 timer på å få den ferdig, og det var etter utallige forsøk på snuten, som jeg bare måtte gi opp til slutt. Jeg har aldri laget noe med disse stingene etterpå, de fleste amigurmier er heldigvis laget av gode gamle fastmasken.
Så her sitter karen min, en blanding av en kanin og en bamse. Med all den tiden og frustrasjonen må den bare stå fremme, men han er søt også da, på sitt nybegynnervis. Og jeg syns fortsatt at fargekombinasjonen er fantastisk. Hatten av til Camilla Engman, altså.
Nå har jeg egentlig sluttet å kjøpe heklebøker, fordi det ofte er bare et par oppskrifter jeg liker i en hel bok. Istedet kjøper jeg enkeloppskrifter som jeg finner på Ravelry eller Etsy. Jeg vet ikke helt om jeg ville anbefalt Happy Hooker- boka heller, men hvis det er sånn at du til tross for mine advarsler føler at du bare må hekle en bamse som ligner på dette tror jeg at jeg vil anbefale boken Virkligheten istedet, hvor det er en oppskrift på en lignende bamse laget på denne måten.  Jeg har ikke boka selv, men jeg tror den er skikkelig fin.

4 kommentarer:

  1. Han er rett og slett helt nydelig:)

    SvarSlett
  2. Oi, er det ditt første hekleprosjekt! Dæven, skal si du har naturtalent!! Selvom du brukte lang tid, så er jo dette helt vanvittig bra. Imponert! Og ugla under var bare utrolig søt :)

    SvarSlett
  3. Så gøy å lese om starten! Du er jo bare utrolig flink, og nå ser vi jo at du har hatt talentet lenge!:)

    SvarSlett
  4. Den bamsen var bare helt utrolig kul! Elsker stilen:-)

    SvarSlett