onsdag 27. oktober 2010

God ide, ikke så godt resultat (med oppskrift)

Jeg var jo inne i en hekla mat-periode for ikke så lenge siden, og kom i den anledning på at jeg skulle hekle pinneiser. Den første jeg lagde var denne pin-up'en, med litt smelta vaniljeis nederst. Jeg syns forsåvidt den ble fin, men fordi jeg bare tok stuffing inni "pinnen" istedet for noe hardt, går ikke denne an å holde som en vanlig is, og da blir det jo litt meningsløst.
Så i andre prøverunde laget jeg en lollipopis, og denne gangen tok jeg en vanlig ispinne nedi den hekla pinnen, og dermed er problemet løst, den kan nå holdes som en vanlig is. Jeg hadde lyst til å lage isene til rangler, og bestilte derfor noen flate rangledeler som jeg tenkte skulle passe. Men disse var litt tykkere enn jeg hadde sett for meg, og isen blir derfor litt bulkete, som dere ser på bildene. Man må også sette noen sting her og der for å holde isen flat, og det er vanskelig å gjøre uten at det syns.

Så... jeg tror jeg lar is-ideen ligge. Men, til dere som har lyst til å prøve kan jeg jo si at det er veldig lett å lage disse isene! Og mulighetene er jo mange, pæreis, sommeris osv!

Mønster på pinneis

1) Legg opp 10 luftmasker.
2) hekle en fastmaske i andre luftmaske fra heklenåla, hekle 7 fm, hekle 3 fm i siste maske, fortsett på "undersiden" med 7 fm, 2 fm i siste maske.
3) hekle 2 fm i første maske, hekle 8 fm, 2 fm i neste maske, hekle 8 fm.
4) hekle 2 fm i første og andre maske, hekle 10 fm, hekle to fm i de to neste maskene, hekle 10 fm.
Så fortsetter du så langt som du vil ha isen. Vil du ha flere farger kan du se på bildene mine.
I siste runde hekler du bare i bakerste maske. Avslutt.

Pinnen er heklet i sirkel,
begynn med 2 luftmasker, hekle 4 fm i andre luftmaske fra heklenåla, hekl videre oppover til du syns pinnen er lang nok.

Stuff isen, sy fast nederst, og sy pinnen fast i isen.

Jeg har ikke brukt oppskrift selv, men tror dette skal være nogenlunde riktig - selv om jeg ikke har testehekla! Jeg skriver jo også alle oppskriftene mine på engelsk, så dette er den oversatte versjonen. Det er sikkert en kortere og finere måte å skrive det på, men jeg håper dere skjønner det likevel.

Lykke til!

I've made these ice creams, but I'm not really pleased with the result, so I don't think I'll be making any more, but feel free to email me if you want the pattern :)

10 kommentarer:

  1. Snille du! Denne skal jeg lage! Må bare ha litt garn med "pinnefarge" først:)

    SvarSlett
  2. De er superfine! Et dejligt minde om sommeren, der nu er ovre:)

    SvarSlett
  3. Åh! Disse var kjempe kule :) Så flinke du er :)

    SvarSlett
  4. Så flink du er, superfine ting du lager.

    SvarSlett
  5. Knallkult! Kanskje jeg må prøve ut mine hekleferdigheter på en hekla pinneis? Eller kanskje jeg skal gjøre det jeg gjør best - spise en is...? Jeg må tenke litt på det... Over en is...? Duuuu, nå fikk jeg lyst på is!
    Men kule var de! Likte godt at det hadde smelta litt vaniljeis ned mot pinnen! :D

    SvarSlett
  6. Gøy gøy gøy! Fikk sommerfølelse!:P

    Klem,
    Duse Pasteller

    SvarSlett
  7. Super! Katinka spurgte mig i går, om ikke jeg kunne lave en is til hende ;)

    SvarSlett
  8. Lækre is! :-)
    jeg vil helt klart prøve mig med opskriften - tak.

    Kh Louise

    SvarSlett