søndag 17. februar 2013

Tolvarmet rangleball (gratis mønster)

Nå er det år og dag siden jeg har laget et mønster, og ikke minst et gratismønster. Denne ballen ser avansert ut, men er enkel! Perfekt å hekle mens du ser på tv-prosjekt. Du hekler 12 kjegler etter mønsteret under. Monteringen er kanskje ikke helt for nybegynnere fordi den ikke er helt nøyatig, men se bildene under for hjelp :)

Ballen er inspirert av Dette mønsteret, men jeg prøvde å lage den og jeg syns ikke den ble noe fin fordi den er heklet innenfra og ut, istedet for utenfra og inn. I hekling blir ting finere når man minker masker istedet for å øke, så derfor har jeg laget et mønster som begynner med spissen på kjeglene.

Jeg har brukt bomullsgarn og heklenål 3. Hvis du er i tvil om størrelse på nålen, bruk heller mindre enn større, det er ikke fint med gapende masker i dette prosjektet. Jeg har fyllt ballen med vanlig fyllvatt, dette fås kjøpt på panduro. Rangleballene er mine egne, fås kjøpt på epla.

        I fargen du vil ha på spissen
Legg opp to luftmasker
1) 4 fm i andre luftmaske (4)
2) 1 fm i hver maske (4)
3) øk x 4 (8)
4) 1 fm i hver maske (8)
5) *1 fm, 2 fm i neste maske* (12)
6) 1 fm i hver maske (12)
          bytt til hovedfarge
7) *2 fm, 2 fm i neste maske (16)
8) 1 fm i hver maske (16)
9) *3 fm, 2 fm i neste maske* (20)
10) 1 fm i hver maske (20)
11) *4 fm, 2 fm i neste maske* (24)
12) 1 fm i hver maske (24)
         la det være igjen en ca 20 cm lang tråd til festing når alt skal monteres. 

For større ball, fortsett etter dette mønsteret ( i runde 13: 5 fm, 2 i neste maske, i runde 15: 6 fm, 2 i neste maske). Den grå og gule ballen har 14 runder. Det samme for mindre ball, slutt etter f.eks runde 10.
Sy sammen fem av kjeglene rundt en midtkjegle. Her kan du enten regne deg ut til antall masker du skal sy sammen med (hvis du er av den typen), eller så kan du prøve med knappenåler (hvis du er av den typen), eller så kan du som meg, bare prøve deg frem. Ballen på bildet over er laget av kjegler på 12 runder. Jeg festet hver kjegle med seks sting, og da gjorde jeg det sånn at det første stinget i den andre masken er det siste i den forrige, osv rundt for å få kjeglene tett nok plassert. Prøv deg frem!
Så syr du utover, samme antall som du festet den til midten med, så her har jeg sydd alle med seks sting utover. Så gjør du den samme operasjonen igjen med de resterende 6 kjeglene. Da skal du ha to like halvdeler som skal se slik ut.
Så skal det sys sammen. Midten på en kjegle skal sys sammen mellom to kjegler på den andre halvdelen, som på bildene under.
Når du har en liten åpning igjen fyller du hver av kjeglene med vatt, og pakker godt sammen med f.eks en heklenål. Putt i en ting som lager lyd hvis du vil det skal være en rangle. Sy godt sammen og fest alle tråder godt.

Som vanlig : det du lager av mønsteret er ment for privat bruk. Det vil si at du ikke kan selge eller oversette mønsteret, og heller ikke selge det du lager fra mønsteret.

Lykke til!

30 kommentarer:

  1. Hvor et den fin!! Sådan en må jeg lave engang.

    SvarSlett
  2. Dette mønsteret har jeg da sett flere steder. Både på dansk og engelsk, hektet utenfra og innover, akkurat som du beskriver...

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har vi noe til felles, sånne som deg har jeg da også sett på både danske og engelske blogger, sånne feige surpomper som ikke tør å si meninger bak sitt eget navn. Get a life

      Slett
    2. Alltid en anonym surpomp. Kjempefint mønster og fine bilder! Du er så flink å hekle Elise! Og takk for at du deler!

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Stilig! Den vil jeg prøve å lage! :)
    Jeg har aldri sett mønsteret på en sånn før! :)

    SvarSlett
  5. Thank you for sharing! Big hugs! :)

    SvarSlett
  6. Rangla var kjempesmart og stilig! Spørs om ikke jeg må lage den til vesletulla vår :) Takk!

    SvarSlett
  7. Denne fikk jeg lyst til å lage, til verdens aller kjekkeste barnebarn! Takk for gratis mønster. Du selger ranglelyd også, gjør du ikke?

    SvarSlett
  8. Kul ball! Jeg har begynt på den, men får ikke 18 i runde 7, og tallene deretter stememr ikke. Spissene ser riktige nok ut, hvis jeg bare følger runden (uten å telle). Er det en feil, eller har jeg gjort en feil? Gleder meg uansett til å se resultatet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åj, det har du rett i! Det er feil, jeg er så vant til å hekle i seks-gangen. Mønsteret skal være riktig nå! Beklager så masse.

      Slett
  9. Stilig lekeball! Takk for mønsteret :)

    SvarSlett
  10. Denne lekeballen havner herved i to-do lista mi ;)
    OG lappeteppet... OG det som skulle bli ett pledd som ble en pute..! :D
    ELSK ELSK ELSK!
    Men først må eg sjå om eg klarar å hekle slike «diamantar»..
    Har kun hekla bestemorruter... *hihi*

    Du er rå! (sånn, så er det sagt ;))

    SvarSlett
  11. Jeg kunne rigtig godt tænke mig opskriften på blomster rangle, men jeg kan desværre ikke downloade den. Er det noget du kan hjælpe med?

    SvarSlett