mandag 22. oktober 2012

Hekla prinsessekrone

Som jeg har sagt før, når det er noe jeg skulle ha gjort blir jeg veldig effektiv i det å finne på noe annet. Det er jo fortsatt den hersens god-morgen -genseren fra Pickles jeg har på pinnene, og da jeg fant denne utrolige fine brudekrona (!) på pinterest måtte jeg bare prøve å lage den. Jeg har jo i tillegg som mål å få ferdig den genseren også som mål å lage flere av tingene jeg finner på pinterest, så jeg føler dette er innafor...  Mønsteret er fra 1962, den tiden hvor folk tydeligvis gikk med heklede kroner til brudekjolen. Så søte og koko de var på den tiden.
Jeg kjøpte det eneste gullgarnet de hadde i garnbutikken og heklet på pinne nr 2,5. Mønsteret er enkelt for de som har heklet lignende ting før, og det gjorde jo heldigvis jeg før jul i forfjor. Jeg brukte ca en kveld på hele krona. Diameteren ble 21 cm, men det kan man jo velge ettersom hvor mange masker man legger opp.
Jeg stivet den opp med sukkerlake. Det er enkelt, bare å smelte like deler vann og sukker. Jeg la min rundt et desilitermål for å få den rette kronefasongen, men det var ikke helt optimalt på "piggene" på toppen. Det tar et par dager før det tørker, så dette er ikke noe å begynne med kvelden før noen har bursdag...

19 kommentarer:

  1. Prokrastinering kan føre til mye bra! Også gullkroner!

    SvarSlett
    Svar
    1. Koko med brudekrone? Jeg hadde brudekrone av nupereller da jeg giftet meg i 1985. Ikke koko i det hele tatt!
      Søt prinsessekrone, har sett den i hvitt, men den var fin i gull også!

      Slett
  2. Kjempestilig! Kjenner noen småprinsesser som ville blitt glade! :-) Har tatt var på innlegget som bokmerke, så kanskje en gang...?

    SvarSlett
  3. Så utruleg søt! Denne hadde heilt klart gått rett heim med tanteprinsessa ;)

    SvarSlett
  4. Utrolig nydelig!! Fikk lyst til å prøve.. Jeg har brukt ferdigheklede bånd, og stivet av til kroner - blir søte de også, men det er jo noe med å ha heklet den selv, da:)

    Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  5. Så søt den var :) Skal sjå det vert hekla prinsessekrune til veslejenta neste bursdag (heldigvis eit heilt år til!) :)

    SvarSlett
  6. hihi..liker at folk (tydeligvis) var så kokko før i tia :) ultrasøt var den i allefall!

    SvarSlett
  7. Den var stilig da!! Hadde vært gøy å prøve!! Ellers er det en utrolig flott blogg du har!!

    SvarSlett
  8. Sat og leste dette blogginnlegget då eldsteman kom bort til meg, han kikka opp på skjermen og sa:
    Åja, hu steike det hu har hekla ho.
    Som om det var den mest naturligste ting i verden:)

    Alltid ein anledning til å ha på kruna:)

    SvarSlett
  9. Du finner de fineste ting på pinterest! Jeg vil gjerne følge deg, hva heter du?

    SvarSlett
  10. OMG!! Den var jo kjempefin!!
    Snuppa har bursdag på tirsdag, så spørs bare om jeg må hekle krone i rakettfart :-)
    Flink du er!:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det klarer du, gjort på et par timer det der skjønner du! Grattis på forskudd til lille C!

      Slett
  11. It's great
    These are great pics...and the place is beautiful :-)
    I love your blog :x

    Thanh Le
    My blog: http://www.homedesign9.com/

    SvarSlett
  12. Det ble en nydelig krone! Nå står kronen til tørk - klar til prinsessebursdag:)

    SvarSlett
  13. Den var utrolig flott ! :) Så mye fint du har i bloggen din, fant denne nettopp! :)

    SvarSlett