tirsdag 17. august 2010

Jeg lager fingerdukker!

I dag kjente jeg at jeg trengte en liten heklepause. Det har jo vært hekling non stop i det siste, og jeg må passe meg for å ikke gå lei. Disse fingerdukkene har jeg hatt liggende i Delicious-bokmerkene mine i lange tider, men har aldri prøvd å lage en fordi det ser så smått og vanskelig ut.

I dag gikk jeg igang, og jeg er HELT frelst. Mønsteret er kjempelett, jeg brukte ikke engang knappenåler. Du trenger bare noen bittesmå stoffrester, og du trenger ikke å bruke filt heller. Jeg brukte et par brune saftety eyes fordi jeg hadde såklart noen liggende, men knapper blir også fine øyne ser jeg for meg. Som dere sikkert ser så er dette en sau.... Det er ihvertfall det som står i oppskriften. I oppskriften følger det også med mønster på på ekorn og mus. Jeg måtte jo bare prøve de nye Kaptein Biff-merkelappene mine, og det ble jo helt komisk prangende, men pytt sann. Øynene sitter også skjevt på, men tror ikke den lille snella som skal få denne bryr seg no særlig.
Best av alt så følger det med en steg-for-steg tutorial for folk som meg som ikke er så veldig god foran symaskinen. Sjekk ut bloggen Soto softies for masse inspirasjon! Her ser du hvordan de egentlig skal se ut, og dette er vel både musa, ekornet og sauen det, da.

To tips fra meg som ikke står i oppskriften
- Jeg har lange fingre, og det har sikkert flere, så jeg ville laget hele greia en ca eller to lengre.
- Tegn av hvor øynene skal på FØR du begynner å sy, sånn at de kommer likt på på begge sider.

Hvilke materialer du trenger står i den oppskriften, men jeg tar det kjapt likevel
- filt
- en liten stoffrest til toppen av hodet
- øyne, eller knapper
- moulinegarn / broderingsgarn
- Stuffing

Og best av alt, denne gikk helt superkjapt å lage. Genial gave hvis man plutselig skal noe sted og gavekassen er tom ( haha, særlig at gavekassen er tom, men vi kan jo late som!).

Ihvertfall, det er bare å gå igang med å lage fingerdukker til å ha i gavekassen! (Det er ikke lov å selge fingerdukkene man lager av denne oppskriften)

10 kommentarer:

  1. ååå for en knallsøt ....eh....sau ;) ville heller kalt den et herlig lam eller dådyr kanskje? ;) Men nydelig var den uansett ;)

    SvarSlett
  2. Hvor er de bare skønne! Dem må jeg straks afprøve, tak for linket :)

    SvarSlett
  3. Herlig!! Her lukter jeg en ny Kaptein Biff-hit!! :)

    SvarSlett
  4. Åh, jeg skulle gjerne laget noen sånne til butikken hvis det hadde vært lov, men føler for å respektere at hun ber om de bare lages til privat bruk.

    Julia: legg ut bilder når du er ferdig!

    SvarSlett
  5. ååå, sånne vil jeg også lage!!!

    SvarSlett
  6. Kjempeflotte ting du lager. Mine gutter er desverre for stor for rangler men ellers........ kunne jeg god tenke meg å kjøpe en rangle. :-) ...... ja, kansje til den neste som få barn...........men ikke noe i sikte i det neste.

    SvarSlett
  7. Kan alltids putte den i gavekassen vet du, nina!

    SvarSlett
  8. Driiiiiiiiiiiitsøte!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett