lørdag 20. juli 2013

Tunisisk hekling


Okei, her har du en teknikk som åpner opp en hel ny verden for meg. På bildet har jeg nemlig HEKLET en dødningeskalle som ser akkurat ut som jeg skulle ha strikket den. Hemmligheten er tunisisk hekling (eller hakking på norsk), som er en superfin teknikk. Alt du trenger er en lang heklenål (spør etter hakkenål i butikken), og et par filmer på youtube, så er du good to go! For de av dere som kan hekle fra før er dette så lett at man ler litt mens man holder på, og for alle dere som kan strikke er det sikkert lett da også, og for dere som verken kan strikke eller hekling - jeg tror virkelig at hakking som er teknikken som gjør at svigermor føler det er håp for deg likevel. Det finnes mange flere fine teknikker, men akkurat denne liker jeg som stinker på strikking aller best. Kanskje jeg nå altså kan hakke meg et par selbuvotter for eksempel? Det blir på en måte dobbel tykkelse på disse tingene man hakker, så helt som strikking er det ikke da. Men godt nok til at jeg kan drite i å lære meg å strikke på ekte i noen år til.
 Fjo. 

Jeg har ikke giddet å finne frem noen filmer å linke til, men ting man kan søke etter er tunisian crochet, tunisian knit stitch, tunisian purl stitch (jada, man kan hakke vrangt også!), tunisian honeycomb stitch blant annet. Det finnes masse bildetuttorials og masse rar og fin inspirasjon der ute. Klar, ferdig, google!

7 kommentarer:

  1. Hakking er utrolig raskt og enkelt - og gir ulike og flotte strukturer. Jeg bruker en annen teknikk enn deg, for å få et annet utseende enn ved strikking. Det blir, som du skriver, tykt og godt. Dødningeskallen din ble stilig! Lykke til videre med strikkinga/hakkinga di :)

    SvarSlett
  2. Det ser bare skide godt ud! :) Jeg har også et hakket projekt i tankerne med dødningehoveder. Tror det ender med at blive et halstørklæde, men nu må vi se!

    Klem Pernille

    SvarSlett
  3. Hakking er gøy :) Ordnet en hals i fjor, strukturen ble kjempefin og det var artig å prøve noe nytt. Jeg brukte en oppskrift fra et hefte fra Du store alpakka, med forklaringer inni på vanlig hekling, hakking og pjoning, veldig ok å bruke som utgangspunkt!

    SvarSlett
  4. Jeg måtte youtube litt ja, men det ser jo både overkommelig enkelt ut og gir et flott resultat. Gleder meg til å se hva andre ting du kommer til å lage med denne teknikken. Pulsvarmere er jo en enkel bisniss med denne teknikken, men jeg håper du går for selbuvotter. :)

    SvarSlett
  5. Jeg lærte hakking av mormor da jeg var kanskje sju år, ikke sikker på om jeg husker det fremdeles så da blir det youtube på meg og :) Fin dødningeskalle!

    SvarSlett
  6. Hei! :) For en flott blogg du har! :) Du lager så mye fint og er så inspirerende. Jeg kjøpte akkurat mønsteret på ape ranglen gjennom ravelry. Jeg kjøpte visst den engelske utgaven. Finnes mønsteret på norsk? Hilsen Ann-Katrin :)

    SvarSlett
  7. Flott blogg! Denne vil jeg garantert følge videre :) Jeg har delt en video med tunisisk hakking her: https://strikkepinnerogheklekrok.wordpress.com/2015/05/25/tunisisk-hekling :)

    SvarSlett