tirsdag 8. mars 2011

Ny Figgjokopp

 Jeg var en tur på Fretex i går, og fant en kopp med skål fra Figgjo som jeg aldri har sett før. Den er så vanvittig fin, og i fargen som jeg ELSKER! Den er mye mer mintgrønn,  men helt umulig å ta bilde av. Skåla er kombinert skål og askjett, og de hadde bare denne ene som var komplett med kopp og skål. Blodpris var det også, men jeg måtte bare ha denne her...
Motivet er er teknologiske nyvinninger som tv og radio, tv-antenner og noter. Fantastisk! Jeg inbiller meg at desigeneren har laget skåla og askjetten i samme del, slik at man kan se på tv mens man drikker kaffe og spiser kaker, tror ikke dere det kan være noe sånn?
Jeg har prøvd å finne ut noe om koppen og skåla, men finner ingenting. Noen som vet noe om dette designet?

10 kommentarer:

  1. Hvor er den fin :) siger www.kludeskabet.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Jeg husker godt disse koppene. De ble lansert rundt 1960 og kalles TV-kopp. Det var nok tenkt at det var enklere å servere og spise kaffe og kake, og samtidig å se på TV. Det var ikke så mange som hadde TV de første årene og naboene samlet seg der for å se nyheter og de få programmene som ble sendt. Det ble trangt i stua og ikke alle hadde et bord å sette koppen på. Denne kunne de sitte med i hånda. I de dager var det selvsagt kake til kaffen.

    SvarSlett
  3. Koppen var ny for meg også, men den kjære fru-bestemors-hage har heldigvis greier på alt sånt :-) Lekker TV-kopp, åkke som! & gratulerer med kvinnedagen :-D

    SvarSlett
  4. wow.. den var fantastisk!!

    liker! :)

    SvarSlett
  5. Utrolig kul kopp med skål...liker slike skåler hvor man kan ha kopp og noe attåt oppepå:)

    Ha en fin uke videre

    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  6. Å, den var utrolig kul! Vet dessverre ikke noe om designet...

    SvarSlett
  7. Den er så fin - og så heldig du er som fant en komplett med kopp! Jeg har to slike TV-fat (et grønt og et gult), men uten kopp. Ungene synes de er kjempefine, og setter glasset sitt i fordypningen som er til koppen. :)

    SvarSlett
  8. Heldig du! Jeg har sett møsnteret før - navngitt - men husker ikke hva det heter. Mulig det er i Figgjo-boka, i så fall kan jeg sjekke for deg når jeg finner igjen den (den er i en flyttekasse).

    SvarSlett
  9. Her er forresten en gul asjett til salgs, men ikke noe info om hva mønsteret heter:
    http://www.qxl.no/pris/samleobjekter-antikviteter-kunst/keramikk-porselen-og-glass/porselen-figgjo/figgjoflint-tv-asjett/v/an636376628/

    SvarSlett
  10. se der ja! Jeg lot to skåler i grønt stå igjen, og det kostet 75 kroner (og 25 for koppen, merkelige greier). På fretex alnabru altså, løp og kjøp!

    SvarSlett