mandag 28. juni 2010

Filt-blomst

Når jeg går lei av hekling finnes det mengder av andre prosjekter jeg gjerne tar meg til. Her om dagen fikk jeg endelig laget en brosje av favorittblomsten min : Dahlia (eller Georgin) i filt, og den oppskriften har jeg venta i månedvis på å teste ut.

Første forsøket ble ikke spesielt vellykke
t, og den blomsten tok jeg ingen bilder av før den fikk pryde bunnen av søppelkassa... Men andre forsøket syns jeg ble nokså bra! Den er nokså diger da, og ORANSJE, så den egner seg ikke helt til hverdagsbruk for meg ihvertfall. Jeg har kjøpt en brosjenål til å lime bakpå, men foreløpig tror jeg bare den skal henge i knappenåla si på tavla mi. Grunnen til at den ble oransje, var at det var den eneste filten som var tykk nok. Jeg har ikke så god greie på filt, jeg trodde nemlig at det enten var snakk om tynn eller tykk filt, men det er tydeligvis mer avansert. I tillegg finnes det ullfilt og syntetisk filt og økologisk filt og hva vet jeg! Jeg kjøpte ihvertfall et ark med rød filt og et ark med oransje filt på Panduro, og fant ut at den røde var for tynn og den oransje var akkurat passelig. Vet ikke om det var tilfeldig, kanskje det er små variabler når de lager filten?


Det er dama bak bloggen Not Martha som har laget brosjen for Holidash. Oppskriften finner du Her, med veldig detaljert fremgangsmåte (med bilder) og Her finner du masse tips hun kom på etter hun var ferdig, blant annet om forskjellige typer filt, hvor man kan kjøpe filt, hva slags lim som lønner seg å bruke - med mer. Jeg brukte bare det limet jeg hadde, Quick fra Panduro, funka helt fint. Ellers tror jeg limpistol og andre typer lim også funker helt fint. I tillegg trenger du en sikksakksaks (for å lage mønsteret i midten)

Her kan du se andre folk som har laget brosjen:
Hun dama her har laget den i papir - dødsfin!
Her er en med litt stivere filt

Er du kanskje mer glad i roser? Her er en dritfin rose laget i filt, den skal jeg lage en dag!


2 kommentarer:

  1. På Panduro varierer det ofte på tykkelsen på filten ja. Hvis du søker på Etsy etter eco felt så finner du filt som er laget av resirkulerte plastflasker. Har laget blomsterbrosjer av det tidligere og de funker fint. Men det er grovere å ta på enn vanlig filt da siden det er laget av plast.

    Forresten, denne dama har 10% rabatt i juni. I dag altså :) http://www.etsy.com/shop/kandcsupplies?section_id=6094723

    Skriv june10 i notes to the seller hvis du skal handle, så får du pengene tilbake via paypal. Hun har også veldig rimelige YKK glidelåser der du kan bestille de fargene du vil ha.

    SvarSlett
  2. ooo, takk for tipset! Merker at jeg trenger en del filt nå som du nevner det.

    SvarSlett